Sunday, May 19, 2013

Piring Astro vs Kiblat.

Assalamualaikum..

nak share sikit, actually rumah Bella tadak Astro pun (haha..maklumlah tak cukup bajet nk bayar) tapi berminat sangat la nak tahu. Ramai kata Astro yang ada 'piring para bola' tu menghadap Kaabah ye? Bukan orang je setakat cakap-cakap tapi memang ada kajian mengsahihkannya. Mekah adalah pusat Bumi dan magnetiknya adalah sifar. Jadi mudah untuk piring itu menerima maklumat yang dipancarkan dari satelit. klik sumber untuk lebih lanjut :)

  

Tapi agak kurang jelas la bila ada yang kata pulak piring Astro kat rumah mereka tak menghadap kiblat...haaa..macam mana tu? pelik bin ajaib. ha, tengok respon mereka kat bawah ni, ini berdasarkan blog-walking i lah. 





macam-macam pendapat kan? Ada juga yang Bella terbaca bila seseorang tu mencari arah kiblat untuk solat di sesuatu tempat persinggahan atau di tempat baharu, dia melihat di mana piring astro itu menghadap. Bagi Bella sendiri, tak boleh la macam tu kan? Bila dah macam-macam pendapat orang tentang piring Astro ni menghadap kiblat, tapi ada pula yang menafikannya, tak ke akidah kita dah terpesong kat situ? Dari situ timbul pula rasa was-was untuk solat dan sebagainya. Kita kan nak sembah Allah, kenalah yakin arah di mana kita menghadap. Tak mengapa kalau Astro tu menghadap kiblat tapi ada cara lain yang yakin untuk menentukan kiblat yang sebenar:

1) ukur menggunakan kompas (boleh guna semasa kem)
2) melihat arah matahari jatuh sebelah barat, 
3) tak pun boleh guna kaedah Internet;

Mudah kan? sekadar perkongsian. Selamat beramal :)



4 comments:

Unknown said...

thanks for sharing akak :D

BeLLa said...

your welcome my dear, Mira ;)

Niesa said...

ouhh..baru tau..nice sharing.. :)

BeLLa said...

thanks, perkongsian buat semua :)

My photo
Puchong, Selangor, Malaysia
Hamba Allah. Currently studying at UiTM Perlis, Malaysia. Alhamdulillah, 2nd year Banking student. I'm Malaysian. Thanks for viewing here! :)