Tuesday, May 14, 2013

Kemusykilan agama : Imam Yahya

Dijawab Oleh : Imam Yahya bin Syaraf al-Nawawi

1) Makan minum sambil berdiri

Q: Apakah makruh makan dan minum sambil berdiri? Bagaimana menjawab hadis-hadis yang melarangnya?

A: Minum sambil berdiri hukumnya makruh, tidak haram. Adapun makan sambil berdiri, maka jika ada hajat, hukumnya harus. Jika tanpa hajat, maka hukumnya khilaf afdal (menyalahi yang lebih utama) , tidak boleh dikatakan makruh. Ini kerana sabit dalam riwayat Ibn Umar bahawa mereka (para sahabat nabi) pernah melalakukannya. Ini lebih utama dibandingkan riwayat Sahih Muslim daripada Anas yang memakruhkannya. 
Adapun minum berdiri, dalam Sahih Muslim melarangnya, namun dalam Sahih al-Bukhari dan selainnya ada hadis-hadis sahih yang menyatakan bahawa Nabi melakukannya. Maka hadis-hadis larangan menunjukkan hukum makruh tanzih, dan hadis-hadis perbuatan nabi menunjukkan tidak haram.

2) Syaitan tumpang makan

Q: Adakah syaitan memakan dan meminum daripada makanan atau minuman manusia?

A: Ya, ia makan dan minum daripada makanan manusia. Wallahu a'lam.

3) Makan sikit-sikit

Q: Betulkah bahawa Nabi SAW menyuruh untuk memperkecil suapan dan memperhalus kunyahan? Adakah perkara itu disunatkan?

A: Tidak sahih riwayat tersebut. Namun perkara itu sunat jika diniatkan untuk membuat ikhsan dan mengajar adab atau makanan sedikit dan dia sebenarnya sudah kenyang namun jika dia tidak makan, maka orang lain juga enggan makan. Atau niat-niat lain yang baik.

4) Sunat basuh tangan

Q: Sebahagian ahli adab mengatakan bahawa disunatkan membasuh tangan sebelum makan dimulakan dengan membasuh tangan anak-anak muda dan kanak-kanak terlebih dahulu sebelum orang tua. Adapun selepas makan, maka dimulakan dengan orang tua terlebih dahulu. Ia juga berkata, disunatkan mengusap dengan sapu tangan setelah selesai makan. Dan tidak disunatkan sebelum makan. Apakah hikmah adab tersebut sekiranya benar?

A: Mendahulukan membasuhh tangan anak-anak muda dan kanak-kanak sebelum makan, asasnya tangan mereka biasanya lebih kotor akibat tidak menjaga diri daripada kotoran. Itu sebabnya tangan mereka lebih dahulu perlu dibasuh. Dalam kes air yang sedikit, maka tidak membasuh tangan orang tua lebih sedikit mafsadahnya. Adapun mendahulukan tangan orang tua untuk dibasuh selepas makan, tujuannya untuk menghormati mereka, lagipun tiada lagi keperluan yang telah disebut tadi. Adapun tidak mengusap tangan dengan sapu tangan sebelum makan, asasnya kerana dikhuatiri ada kotoran atau sesuatu yang menggelikan dalam sapu tangan tersebut. Perkara ini berbeza dengan selepas makan. Wallahu a'lam.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 p/s: Segala persoalan dan jawapan diambil terus-menerus dari majalah al-Ustaz buat perkongsian umum. Harap ia menjadi rujukan buat semua serta penulis sendiri. Insya ALLAH.

No comments:

My photo
Puchong, Selangor, Malaysia
Hamba Allah. Currently studying at UiTM Perlis, Malaysia. Alhamdulillah, 2nd year Banking student. I'm Malaysian. Thanks for viewing here! :)