Friday, March 25, 2011

SPM 2010 terbaik dalam 4 tahun

Putrajaya, 23 Mac - Keputusan untuk 2010 Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah yang terbaik dalam empat tahun. 

Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Abdul Ghafar Mahmud telah menetapkan jumlah mata pelajaran yang dibenarkan untuk pelajar bagi mengambil di SPM dari tahun lalu. 

"Hal ini dapat jelas terlihat dari keputusan yang menggembirakan mereka berdasarkan sistem bergred di mana 363 calon dari sekolah-sekolah kerajaan dan 40 pelajar dari sekolah swasta atau calon swasta diperolehi A + dalam semua mata pelajaran berbanding dengan 214 pada tahun 2009," katanya dalam sidang akhbar ketika mengumumkan analisis dari keputusan SPM 2010 di Jabatan Kementerian, semalam.

Beliau mengatakan 9 239 calon sekolah Kementerian Pelajaran dengan peratusan 2.82% memperolehi keputusan yang merupakan gabungan dari A +, A dan A-  berbanding dengan 7 987 calon pada tahun 2009.


Abdul Ghafar berkata ini merupakan tahun kedua kementerian telah menggunakan sistem penilaian baru untuk pelajar iaitu A +, A, A-, B +, B, C +, C, D, E dan G dibandingkan dengan sebelumnya,  dari 1A hingga 9G. 

Hal ini katanya akan memberikan butiran lanjut calon yang sangat baik yang memperoleh nilai A dalam peperiksaan.
Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP) peringkat kebangsaan juga meningkat dari 5.34 pada tahun 2009;  5.19 tahun lalu, meningkat.

Abdul Ghafar berkata pelajar mengambil antara lapan hingga 12 mata pelajaran tahun lalu dengan sebahagian besar memilih untuk mengambil 10. 

Bilangan maksimum mata pelajaran yang dibenarkan pelajar untuk mengambil untuk SPM adalah maksimum 12 mata pelajaran iaitu enam subjek teras daripada Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam atau Pendidikan Moral, Sejarah, Matematik dan Sains dan selebihnya mata pelajaran elektif. 

Hal ini untuk membolehkan pelajar untuk lebih fokus.

Abdul Ghafar kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mengadakan upacara khas untuk mengumumkan senarai pelajar terbaik dan sekolah pada 1 April 2011. Bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Sains, Abdul Ghafar berkata pelajar luar bandar itu lebih baik daripada pelajar di kota.

Namun, beliau menambah, usaha lebih perlu dilakukan untuk menutup jurang prestasi antara pelajar-pelajar di kawasan bandar dan luar bandar dalam bahasa Bahasa Inggeris, Sejarah, Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral.

Abdul Ghafar berkata tujuh pelajar dengan berkeperluan khas - tiga rabun, dua buta, salah satu gangguan pendengaran dan lain dengan beberapa pelajar yang mempunyai kecacatan, memperoleh keputusan yang sangat baik.

Untuk hasil keseluruhan, katanya 368.559 pelajar memperoleh sijil SPM tahun ini berbanding dengan 364.046 pelajar pada tahun 2009.


Tambahnya, pelajar paling cemerlang dalam SPM 2010 akan diraikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu majlis yang akan diadakan di Lembaga Peperiksaan di Kuala Lumpur pada 1 April ini.

**Sumber daripada thestar online dan Utusan Malaysia

No comments:

My photo
Puchong, Selangor, Malaysia
Hamba Allah. Currently studying at UiTM Perlis, Malaysia. Alhamdulillah, 2nd year Banking student. I'm Malaysian. Thanks for viewing here! :)